17 sierpnia 2011

Chiny

No to idziemy od Japonii bardziej w lewo... Chiny [ spokojnie - jeszcze pomęczę Was tą Japonią xD ]
Myślicie, że Chiny to jeden wielki kraj? Ha! I tu się mylicie [ ja też byłam z początku zaskoczona ], gdyż pojęcia Chiny używa się do krainy historycznej obejmując wówczas całokształt chińskiej historii i kultury, lub w węższym znaczeniu, w odniesieniu do Chińskiej Republiki Ludowej.
Obecnie Chiny to dwa państwa
- Chińska Republika Ludowa, czyli Chiny Kontynentalne,
oraz
- Republika Chińska na Tajwanie, inaczej Tajwan lub Chińskie Tajpej.
[ Różnica jest, prawda? ;) ] 

By czytać dalej, rozwińcie post.






Zacznijmy od Chińskiej Republiki Kontynentalnej...
Co do religii, to tak najkrócej :
Ateizm [ czyli " bogów nie ma ! " ] 48,78 %
Religie Chińskie : 28,5 %
Buddyzm : 8,38 %
Animizm : 4,29 %
ZielonoświątkowcyPentekostalizm - kierunek w chrześcijaństwie wyrosły i zakorzeniony ewangelikalnym protestantyzmie. ] : 4,1 %
Protestantyzm : 2,86 %
Islam : 2 %
Katolicyzm : 0, 93 %
Inni chrześcijanie : 0,16 %


W Chinach działa 10 akademii nauk, z czego najstarszą jest założona w 1949 roku, w Pekinie Chińska Akademia Nauk. Ponadto istnieje 100 szkół wyższych, w tym 29 uniwersytetów. Najstarszą uczelnią jest założony w 1895 roku uniwersytet w Tianjin.


Republika Chińska : 
Główne miasta: 
- Tajpej [ 2,6mln ]
- Xinbei [ 3,8mln ]
- Kaohsiuna (Gaoxiong) [ 1,5mln ]
- Taizhong [ 876tyś ]
- Tainan [ 710tyś ]


Powierzchnia
całkowita: 35 980 km²
lądowa: 32 260 km²
wodna: 3720 km²


Religie : 
- Taoizm i konfucjanizm : 48,5 %
- Buddyzm : 43 %
- Chrześcijaństwo : 7,4 %
- Islam : 0,5 %


Wszystko napisałam tak bardziej skrótowo, nie ma dużo informacji o Tajwanie ;)
Mam nadzieję, że się Wam spodobało :)


/Na podstawie : Wikipedia/

6 komentarzy:

  1. też nie wiedziałam, że to dwa państwa, trochę mie to zaskoczyło...

    OdpowiedzUsuń
  2. sorrki zjadłam literkę (znowu) chodziło mi o mnie

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też nie wiedziałam .
    Chiny są dość ciekawe, ale podobno łamie się tam prawa człowieka...

    OdpowiedzUsuń
  4. Chiny to ciekawy kraj, ale o takiej informacji nie wiedziałam

    OdpowiedzUsuń
  5. Można by powiedzieć że wiedziałam. Znaczy myślałam o chinach i o Tajwanie osobno, ale nie że są aż tak blisko siebie.

    OdpowiedzUsuń