2 listopada 2012

Kartka z kalendarza - Dzień Zaduszny.

Bardzo się cieszę, że spodobał Wam się pomysł z ,,Kartką z kalendarza" :) Akurat w te 3 dni są święta i jest dużo artykułów ;)

2 listopada - Dzień Zaduszny

Dzień Zaduszny to nazwa chrześcijańskiego święta, wspomnienia zmarłych, popularnie zwanego Zaduszkami. Jego obchody zapoczątkował w 998 roku Odilon, opat (wyższy przełożony w męskich zakonach katolickich) z Cluny (miejscowość i gmina we Francji), jako przeciwwagę dla pogańskich obrządków czczących zmarłych. Początkowo Odilon ustanowił to święto na 1 listopada, jednak po pewnym czasie władze kościelne przeniosły je na 2 listopada.
W Polsce ta uroczystość pojawiła się już w XII wieku, a z końcem XV była znana w całym kraju. Obecnie nie jest zaznaczona jako dzień wolny od pracy, czyli ,,na czerwono" w kalendarzu. Głównie obchodzimy 1 listopada czyli Wszystkich Świętych, a Dzień Zaduszny jest przez wielu pomijany lub mylony z tym pierwszym. Różnica polega na tym, że we Wszystkich Świętych czcimy wszystkie osoby, które są już zbawione w niebie, a w Zaduszki modlimy się za dusze zmarłych, które obecnie znajdują się w czyśćcu, aby dostąpiły zbawienia. 
Cóż, w tym roku mamy dzień bez zajęć szkolnych, ale nie zawsze tak jest, więc nie mamy jak właściwie obchodzić tego święta.


Plik:Skogskyrkogarden-night-2007-11-03.JPG 
 
 
W moich okolicach obchodzi się szczególnie Wszystkich Świętych, a w Zaduszki już znacznie mniej osób jest na cmentarzach.
Jak u Was obchodzi się te dwa święta?
Ciekawy artykuł?

7 komentarzy:

  1. U mnie w mieście również jest bardziej obchodzone Wszystkich Świętych. Tylko na religii zawsze dostajemy ochrzan bo nie było nas w kościele itp. :P Tak, artykuł ciekawy :)
    sarastar666

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie w mieście obchodzi się to jak kto chce. Kościoły zachęcają do chodzenia na cmentarz w tym dniu ,ale nie zawsze się wszyscy skuszą ;D

    ZuzkaDiamond
    P.S. Fajny artykuł

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja obchodzę tylko Wszystkich Świętych i to nie całkiem, bo nie modlę się do nich :D Chodzę tylko na groby bliskich.

    OdpowiedzUsuń
  4. Artykuł ciekawy :) ja uwielbiam oglądać zdjęcia, więc cieszę się, że tak dużo ich dodałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie, uwielbiam kartki z kalendarza. Według mnie, Jesteś najlepszą redaktorką z tych nowych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja i wczoraj i dziś byłam na cmentarzach. U mnie też jest więcej osób na Wszystkich Świętych.
    W99

    OdpowiedzUsuń